Digital chikane

Få hjælp til digital chikane


Har du været udsat for digital chikane, eller ønsker du at forebygge, at det sker, kan du som medlem hos GF Forsikring få hjælp, tips og rådgivning. Det er en medlemsfordel, som gælder uanset, hvilke private forsikringer du har.
 

Hvad er digital chikane?


Digital chikane er uønskede, krænkende og ubehagelige henvendelser eller handlinger, som foregår digitalt. Det kan være på internettet, i mails eller over telefonen. 

I grove tilfælde kan den digitale chikane blive så intimiderende og skræmmende, at der er behov for hjælp – og det er blandt andet her, at vores medlemsfordel kommer i spil. Vi hjælper dig med håndtering af chikane, tilbyder råd og vejledning samt hjælper med at fjerne krænkende indhold.
 

Forskellige former for digital chikane

Digital chikane kan have forskellige former. Det kan være vredesudbrud og mobning i et kommentarspor, upassende tilbud, vold og trusler, eller det kan være intimt indhold, der bliver delt på sociale medier, blogs eller sider på internettet. Digital chikane kan være stort som småt. De typiske sager er: 

  1. Mobning på internettet
  2. Deling af krænkende indhold
  3. Hacking af konto på sociale medier
  4. Falsk profil i dit navn

Listen er ikke udtømmende, men den giver dig et overblik over nogle af de mest hyppige former for digital chikane. Har du været udsat for noget lignende, kan du som medlem i GF Forsikring få hjælp.
 

Få hjælp på 70 21 80 81

Download betingelserne her

Gode råd og vejledning til forebyggelse

De fleste af os er enige om, at chikane – uanset om det er fysisk eller digitalt – ikke hører hjemme nogen steder. Det er ikke acceptabelt. Desværre er der mange, især unge og kendte, som bliver udsat for digital chikane.

Heldigvis er der en håndfuld enkle, men effektive råd, som du kan bruge til at forebygge og håndtere chikane på nettet. Vi har samlet fem af de bedste råd. 
 

#1 - Tal om den digitale chikane 


For mange kan det være forbundet med enten skyld eller skam at blive udsat for digital chikane. Derfor er det en god idé, at du taler åbent om, hvad du oplever på nettet. 

Vi har en tendens til at bagatellisere og se gennem fingrene med ’små drillerier’. Sådan skal det ikke være. Selv små ting kan hobe sig op, udvikle sig og ende med at blive til en ubehagelig oplevelse. Tal derfor ærligt med andre om, hvad du ser, læser og føler.

Se medlemsfordel om psykisk krise  
 

#2 - Beskyt dit privatliv på internettet

Skjul dine oplysninger som telefonnummer og e-mail, og sæt dine privatindstillinger på Facebook, så det kun er dine venner, der ser dine opslag. Du kan også gøre din profil på Instagram privat, så det kun er dem, du tillader, der ser dine billeder.

Dine personlige oplysninger skal forblive personlige. Del derfor aldrig dine oplysninger over telefonen, på mail eller sociale medier. Der kan sidde en svindler i den anden ende, som har en skjult bagtanke.

 

Læs også: Forebyg identitetstyveri

#3 - Dokumentér den digitale chikane

Visse former for digital chikane er sværere at komme til livs end andre. Det gælder især, hvis der bliver delt billeder, video, tekst eller lydfiler i lukkede grupper eller på sociale medier som Snapchat, hvor bevismaterialet efterfølgende kan være svært at finde igen.

 

Oplever du noget, som ikke er acceptabelt, er det derfor en god idé, at du dokumenterer den digitale chikane. Det kan du gøre ved at tage et skærmbillede eller ved at tage et billede eller en film med din mobil.

cheerful-girl-texting-her-phone web (1)

#4 – Anmeld upassende adfærd på nettet

Langt de fleste store sociale medier har en funktion, hvor du kan anmelde indhold, du finder upassende. Her kan du anmelde alt fra nøgenhed, vold og chikane til hadefuld retorik. I mange tilfælde resulterer det i, at indholdet bliver fjernet. Det kan dog variere fra medie til medie, hvor hurtigt det sker.

 

På Facebook og Instagram er der tre prikker i hjørnet af hvert opslag. Klikker du på dem, får du mulighed for at anmelde opslaget.    

#5 - Hold selv den gode tone på nettet

Tænk altid over, hvordan du selv kommunikerer og udtrykker dig på de sociale medier. Kan din opførsel eller kommentar virke eller forstås nedladende? De fleste vil mene, at de skriver i en god tone og ikke sårer nogen, men beskeder kan forstås forskelligt.

 

Inden du laver et opslag eller kommenterer, så tænk over, om det er noget, du ville have sagt på samme måde, hvis du stod over for vedkommende ansigt til ansigt. Det er en god rettesnor for, at vi alle holder den gode tone på nettet.

 

På den måde er vi med til at skabe en bedre debatkultur og omgangstone på de sociale medier.

Overskud til hinanden

Hos GF Forsikring er vi ejet af medlemmerne. Det betyder, at du får del i overskuddet, og det er din garanti for, at du ikke betaler for meget for dine forsikringer. 

Derudover får du adgang til flere medlemsfordele. Du får blandt andet personlig og lokal rådgivning, nærværende hjælp, når skaden sker, og forsikringer med overskudsdeling