Ring til os

+ 45 70 13 80 80

Vi sidder klar til at hjælpe dig!

Spørgsmål og svar om din rejse- og afbestillingsforsikring

Har du bestilt en rejse til et land/område, som Udenrigsministeriet fraråder rejse til, har du mulighed for ombooking, refusion af rejsen og i visse tilfælde dækning på din afbestillingsforsikring. Her giver vi dig et overblik over, hvordan du er stillet.

Hold dig opdateret via Udenrigsministeriet

Vi anbefaler, at du følger Udenrigsministeriets rejsevejledninger. Skal du ud at rejse, opfordrer vi til, at du holder dig orienteret via Udenrigsministeriets særlige informationsside om coronavirus/covid-19.

Du kan desuden hente Udenrigsministeriets rejse-app, Rejseklar, og EU’s officielle corona-rejseapp, Re-open EU.

Ja, rejseforsikringen dækker som normalt i følge betingelserne, og den hjælper også, hvis du skulle blive smittet med coronavirus/covid-19.

Hvis dit rejseland eller område bliver orange eller rødt pga. coronavirus/covid-19, mens du er afsted, kan du blive der, indtil du havde planlagt at skulle tage hjem. Vi skal nok dække dig som normalt, hvis du bliver syg.

Forværres situationen så voldsomt, at Udenrigsministeriet anbefaler hjemrejse eller evakuering, dækker forsikringen ekstraudgifter forbundet med dette.

Ja. Hos GF Forsikring ønsker vi at skabe så megen klarhed som muligt om rejseforsikringen i en tid, hvor myndighedernes anbefalinger løbende ændrer sig. Derfor har vi helt ekstraordinært valgt også at dække ferierejser til lande/områder, hvor Udenrigsministeriet fraråder indrejse på grund af coronavirus/covid-19 (orange / rød).

Vælger du at rejse til et land eller område, som Udenrigsministeriet fraråder at rejse til pga. coronavirus/covid-19, dækker vi som normalt, hvis du kommer til skade eller bliver syg – også hvis du får coronavirus/covid-19. Er landet/området rødt eller orange af andre årsager end coronavirus/covid-19, dækker vi ikke under rejser til landet/området. Dækningen følger naturligvis det geografiske dækningsområde på din rejseforsikring.

Den ekstraordinære dækning gælder fra 17. maj 2021 og frem til 1. juni 2022. (Afrejsedato skal senest være denne dato).

Du skal særligt være opmærksom på, at vores mulighed for at hjælpe dig i særligt hårdt ramte områder kan være meget begrænsede, og vi kan ikke garantere dig assistance, hvis du fx har brug for at blive hjemtransporteret eller henvist til hospital/læge, da der er ekstraordinært stort pres på sundhedssystemer og transportsektoren i mange lande.

Øvrige udgifter, der ikke er dækket på rejseforsikringen, herunder:

- Udgifter til krav om test, vaccine, karantæne, som du kendte eller burde kende til inden afrejse.
- Udgifter til karantæne på grund af landes krav, anbefalinger eller andet, medmindre der er tale om karantæne på grund af egen sygdom, der er opstået på rejsen.
- Udgifter til hjemrejse eller evakuering, såfremt Det Danske Udenrigsministerium, Statens Serum Institut eller lignende offentlig dansk myndighed allerede anbefalede evakuering eller hjemrejse før din afrejse.

Hold dig opdateret

Inden afrejse opfordrer vi til, at du bliver testet for covid-19, så du ikke medvirker til smittespredning, når du rejser ud i verden. Vi anbefaler dig desuden at følge Udenrigsministeriets rejsevejledninger. Hold dig opdateret på Udenrigsministeriets særlige informationsside om coronavirus/covid-19.

Overvejer du at købe en udenlandsrejse på et tidspunkt, hvor din destination er orange eller rød, kan du kun bruge din afbestillingsforsikring, hvis:

  1. Destinationen er grøn eller gul i Udenrigsministeriets rejsevejledning på det tidspunkt, rejsen starter og
  2. Årsagen til afbestillingen er en dækningsberettiget skade på afbestillingsforsikringen, der ikke er relateret til coronavirus/covid-19, medmindre du er nødt til at afbestille, fordi du er blevet syg med covid-19.

Gradvis genåbning for rejseaktiviteter (orange lande og regioner)

Hvis du køber en rejse til en orange destination, og du på tidspunktet for bestilling af rejsen og afrejse er omfattet af Udenrigsministeriet regler for færdigvaccinerede og deres medrejsende børn under 18 år samt tidligere smittede personer, vil du kunne afbestille din rejse:

- Hvis årsagen til afbestillingen er en dækningsberettiget skade på afbestillingsforsikringen.
- Hvis destination bliver rød inden afrejse, og du derfor ikke kan gennemføre rejsen.

Se Udenrigsministeriets information for en fuldstændig beskrivelse af kravene til færdigvaccinerede og tidligere smittede.

Tidligst 3 dage før planlagt afrejse kan vi i GF Forsikring afgøre, om du har dækning på din afbestillingsforsikring.

OBS. Vi dækker ikke, hvis området, da rejsen blev bestilt, eller da depositum blev betalt, var orange af andre årsager – fx krig eller naturkatastrofer, og der kan ikke ydes dækning for medrejsende, der ikke er omfattet af udenrigsministeriet regler for ikke længere færdigvaccinerede og deres medrejsende børn under 18 år samt tidligere smittede personer.

Det er dit eget ansvar at være vaccineret, hvis dette er et krav på din rejsedestination.

Afbestillingsforsikringen dækker ikke tab af rejse, hvis årsagen er:

- at du ikke er færdigvaccineret eller
- at du ikke kan gennemføre din rejse på grund af krav om karantæne eller lignende.

Nej. Afbestillingsforsikringen dækker ikke, hvis årsagen til afbestillingen er, at du ikke ønsker at rejse.

Afbestilling af pakkerejser - hvad skal jeg gøre?

Har du købt en pakkerejse hos et dansk rejsebureau ¬- det vil sige en rejse, der består af fx hotel og flybilletter eller hotel og udflugt - skal du kontakte din rejsearrangør for at få refusion eller erstattet din rejse. I henhold til Lov om pakkerejser § 15, stk. 2. kan du have ret til at få samtlige beløb refunderet hos din rejsearrangør, hvis du ønsker at afbestille din pakkerejse. Læs mere om definitionen af pakkerejser.

Afbestilling på baggrund af Udenrigsministeriets rejsevejledning kan først gøres lige op til afrejse, derfor skal du vente indtil kort tid før planlagt afrejse, før du kontakter din rejsearrangør og anmoder om ombooking eller fuld refusion.

Vi anbefaler derfor, at du venter med at tage kontakt til os i GF Forsikring, indtil du får mere information fra din rejsearrangør.

Vær opmærksom på, at du ifølge gældende EU-lovgivning ikke er forpligtet til at tage imod et gavekort eller voucher til senere brug.

Se dine forsikringsbetingelser for de fuldstændige regler og vilkår.

Bliver din flyafgang aflyst, og skal du have refunderet dine flybilletter, så kan flyselskabet enten tilbyde dig en voucher eller en ombooking. Vær opmærksom på, at du ifølge gældende EU-lovgivning ikke er forpligtet til at tage imod et gavekort eller voucher til senere brug.

I så fald skal du i stedet søge om refusion af flybillettens pris. Hvis flyet afgår som planlagt, og du alligevel bliver hjemme pga. Udenrigsministeriets rejsevejledning til din destination, skal du stadig forsøge at få billetten refunderet hos flyselskabet.

Bemærk, at der er stor travlhed hos flyselskaberne. Derfor kan det tage rigtig lang tid, inden du får refusion.

Se dine forsikringsbetingelser for de fuldstændige regler og vilkår.

Når det står klart, at du ikke kan rejse, fordi Udenrigsministeriet fraråder rejser til din destination, skal du kontakte dit hotel, biludlejningsfirma eller transportselskab (ikke flyselskab) og høre, om du er berettiget til refusion for dine udgifter iht. deres salgs- eller lejebestemmelser.

Tidligst 3 dage før planlagt afrejse kan vi i GF Forsikring afgøre, om du har dækning på din afbestillingsforsikring.

  1. Først skal du kontakte dit hotel, biludlejningsfirma eller transportselskab (ikke flyselskab) for ombooking eller refusion.
  2. Får du helt eller delvist afslag på ombooking eller refusion, skal du bede om at få det dokumenteret på skrift, fx i en mail, også hvis din rejseudbyder kun kan tilbyde delvis refusion
  3. Nu kan du anmelde forsikringsskade til os (Onlineanmeldelse til SOS). Husk at uploade dokumentation.

 Se dine forsikringsbetingelser for de fuldstændige regler og vilkår.

Vi oplever, at mange af vores medlemmer ringer til os, fordi deres flyafgang er aflyst og derfor ønsker, at afbestillingsforsikringen skal dække den tabte billet.

Mange har forsøgt at komme i kontakt med bookingportal og/eller flyselskab, men uden resultat. Eller de er blevet kastebold mellem bookingportal og flyselskab.

Det er en rigtig frustrerende situation at befinde sig i som flykunde, og det har vi fuld forståelse for. Dog er det sådan, at refusion af flybillet er noget, som skal ordnes mellem flykunde og bookingportal/flyselskab. Har du købt flybillet direkte hos flyselskabet, kan du klage til Trafikstyrelsen.

Hvis du har valgt en rejseforsikring med afbestillingsdækning i Danmark, dækker forsikringen, hvis du ikke kan påbegynde rejse som følge af fx sygdom eller tilskadekomst. Rejsen skal være på mindst tre overnatninger, for at forsikringen dækker. Forsikringen dækker ikke afbestilling pga. corona-situationen, medmindre du er nødt til at afbestille, fordi du er blevet syg med covid-19.

Se dine forsikringsbetingelser for de fuldstændige vilkår på Mit GF. Derudover gælder den ekstraordinære dækning, som er beskrevet under spørgsmål 2, i perioden 17. maj 2021 til 1. juni 2022.   

Coronalinje: Fandt du ikke svar på dit spørgsmål om coronavirus og rejseforsikring? Vores rejseskadeafdeling kan hjælpe dig alle hverdage kl. 8.30 – 16.00 på telefonnummer: +45 72 24 40 50.
Befinder du dig i udlandet og har akut behov for hjælp, kan du kontakte GF Forsikrings alarmcentral hele døgnet på telefonnummer +45 38 48 80 40.

GF Rejseforsikring

Rejseforsikring med overskudsdeling

GF’s årsrejseforsikring kan købes som et tilvalg til indboforsikringen. Den er både billigere og nemmere end en rejseforsikring, du bestiller til en enkelt rejse. Og så dækker den hele familien.

Rejseforsikring
Undgå at få en regning med hjem fra ferien

I dag skal man have det blå EU-sygesikringskort med på rejser i Europa. 

Men det blå kort dækker langt fra alle udgifter til lægehjælp, og dækker slet ikke hjemtransport.
Derfor skal du supplere med GF’s årsrejseforsikring,
så du aldrig skal spekulere på, om du er ordentligt forsikret på din og familiens rejse.

Der er flere fordele ved GF's rejseforsikring:

  • Dækker hjemtransport, hvis du bliver syg eller kommer til skade,
  • Dækker lægehjælp og hospitalsindlæggelse, hvis du bliver syg eller kommer til skade
  • Dækker erstatningsrejse, hvis du bliver syg og må indlægges i mere end halvdelen af din ferie.
  • Ferieophold i Danmark på mere end 3 døgn er også dækket.
  • Lejer du bil, scooter eller knallert, så dækker vi selvrisiko helt op til 10.000 kr.
  • 24-timers alarmcentral med dansktalende personale
  • Vi deler overskuddet med dig, fordi GF er ejet af medlemmerne.

De præcise vilkår for rejseforsikringen kan du se i forsikringsbetingelser.
Se også Spørgsmål og svar om GF’s rejseforsikring.

Tryghed på rejsen:

Du kan døgnet rundt ringe til dansktalende alarmcentral, hvis du kommer til skade. Print et rejsekort med telefonnummeret til alarmcentralen.

Hvis du allerede har en rejseforsikring hos GF, kan der gælde andre betingelser for dig. Betingelserne kan nemlig være forskellige, alt efter hvornår du har købt din forsikring. Se dine betingelser på Mit GF.

 

Få tilbud på rejseforsikring

 

Bestil rejseforsikring

Bestil rejseforsikring

Så let bestiller du årsrejseforsikring

Ring til os på 70 13 80 80, så hjælper vi dig hurtigt. Eller udfyld bestillingsformularen her på siden, og få rejseforsikringen tilføjet din indboforsikringspolice. Så kan du trygt tage af sted.

Suppler med afbestillingsforsikring eller dækningen ski og sport

Så nemt flytter du dine forsikringer over til os
Det er nemt at skifte

Hvor dækker rejseforsikringen

Hvor dækker rejseforsikringen

Her dækker GF’s årsrejseforsikring:

Hvis du vælger rejseforsikring Europa inkl. Tyrkiet, så er du dækket i Europa indtil Ural inkl. Danmark og Tyrkiet. Hvis du har suppleret rejseforsikringen med afbestillingsforsikring eller ski og sport, så dækker tilvalgsdækningerne også i dette område.

GF Rejseforsikring

Med Europa menes disse lande:
Albanien, Andorra, Azorerne, Belgien, Bosnien-Hercegovina, Bulgarien, Cypern, Danmark, De Kanariske Øer, Estland, Finland, Frankrig, Færøerne, Gibraltar, Grækenland, Grønland, Holland/Nederland, Hviderusland/Belarus, Irland, Island, Isle of Man, Italien, Kanaløerne, Kosovo, Kroatien, Letland, Liechtenstein, Litauen, Luxembourg, Madeira, Makedonien, Malta, Moldova, Monaco, Montenegro, Norge, Polen, Portugal, Rumænien, Rusland indtil Ural, San Marino, Schweiz, Serbien, Slovakiet, Slovenien, Spanien, Storbritannien (England, Skotland, Wales), Sverige, Tjekkiet, Tyrkiet, Tyskland, Ukraine, Ungarn, Vatikanstaten og Østrig.

Hvis du vælger rejseforsikring verden, er du dækket i hele verden.

Har du allerede en rejseforsikring hos GF, kan der gælde andre betingelser for dig. Log ind på MitGF og se de betingelser, der gælder for din rejseforsikring

 
Medicinsk forhåndsvurdering

Medicinsk forhåndsvurdering

GF’s rejseforsikring dækker akut sygdom eller skade på din rejse. Men du kan have brug for en medicinsk forhåndsvurdering, hvis du har en kronisk sygdom eller er i behandling for en eksisterende sygdom.

Du kan tidligst få en forhåndsvurdering og et forhåndstilsagn to måneder før afrejse. Den medicinske forhåndsvurdering skal afgøre, om du også er dækket, hvis din nuværende sygdom kræver behandling under rejsen. Du skal altså ikke droppe dine rejseplaner, fordi du er i behandling for en sygdom. Når vurderingen er foretaget, får du udstedt et bindende forhåndstilsagn. Tilsagnet kræver, at dit helbred er uændret frem til afrejsedato. 

Tager du afsted uden at oplyse os om, at du har en sygdom, så risikerer du selv at skulle betale for lægebehandling.

Det er SOS International, som hjælper GF med at lave medicinske forhåndsvurderinger, så gå allerede nu ind på SOS Internationals hjemmeside, hvor du kan teste, om du har brug for en medicinsk forhåndsvurdering.
Ski, sport og aktiv ferie

Ski, sport og aktiv ferie

Er du til aktiv ferie? Så sørg for at være forsikret til den. Du kan med fordel supplere din GF rejseforsikring med tilvalget ski, sport og aktiv ferie. 

Du kan få dækket ny ferie eller få kompensation for ødelagte rejsedøgn, hvis du fx brækker dit ben på skiferien, vælter af cyklen på mountainbike-ferien eller bliver smidt af hesten på rideferien. 

GF’s rejseforsikring med tilvalg til ski og sport er nem at bestille

Tilvalgsdækning, når du dyrker farlig sport
Kan du lide at udfordre dig selv med fx ridning og elastikspring på ferien, så vær opmærksom på, at du skal have tilvalget risikosport eller højrisikosport i din ulykkesforsikring, for at rejseforsikringen dækker - alt efter, hvilken sportsgren, du dyrker.

Det er ikke nødvendigt at købe tilvalget risikosport eller højrisikosport, hvis du en enkelt gang prøver sportsaktiviteter under vejledning og opsyn af en uddannet instruktør fx tandem faldskærmsudspring med uddannet instruktør, parasailing, dykning med trykflasker, rafting eller rappelling.

Husk det blå EU-kort

Husk det blå EU-kort

Det blå EU-sygesikringskort sidestiller dig med borgerne i det land, du opholder dig i. Det vil sige, at servicen og sygehjælpen kan være helt anderledes end den, du ellers ville få i Danmark.

GF's rejseforsikring sikrer, at du har mulighed for at blive behandlet på privathospitaler, at du ikke kommer til at betale dele af din behandling på offentlige hospitaler, og at du døgnet rundt kan ringe til en dansktalende alarmcentral.

Alle i husstanden skal dog, om muligt, medbringe et blåt EU-sygesikringskort på rejsen.

Bestil i god tid

Det blå EU-sygesikringskort er gratis, og du kan bestille det online på www.borger.dk. Vær i god tid, det tager 2-3 uger at få det.
Husk, at det blå kort har en udløbsdato, så få tjekket i god tid inden afrejse, om du har brug for at bestille et nyt.

Du kan nemt finde ud af, hvordan det blå kort dækker i dit rejseland. 
Tjek her: www.huskdetblaa.dk
 
GF-rejsekort

GF-rejsekort

Når du har rejseforsikring som tilvalgsdækning til din indboforsikring, kan du benytte GF-rejsekortet, hvis du får brug for hjælp på ferien.

Hvis du bliver syg eller kommer til skade på rejsen, kan du vise hospitalet eller lægen dit rejsekort. 

På rejsekortet står der, hvem de skal kontakte for at få mere viden om, hvordan din rejseforsikring dækker dig. 

 

Hent rejsekort

Rødt og grønt kort

Rødt og grønt kort

Når du har kaskoforsikring på din bil, så er du samtidig sikret vejhjælp, hvis du kører galt eller i stå i udlandet.

 

Rødt kort

 

Det røde kort giver adgang til vejhjælp på stedet på ferien i udlandet.

 

Husk telefonnummer til SOS + 45 70 10 50 52
Du behøver ikke længere at have det røde kort med i fysisk form, når du kører ud af Danmark. Det er nok, at du har telefonnummeret med. Men hvis du alligevel ønsker at have kortet med, så kan du downloade og printe det røde kort på MitGF eller på SOS' hjemmeside.

 

Det røde kort dækker i:

  • Europa
  • Israel
  • Marokko
  • Rusland indtil Uralbjergene
  • Tunesien
  • Tyrkiet

Download det røde kort

Du kan downloade det røde kort med dine personlige oplysninger i Mit GF under bilforsikring. 

 

Grønt kort

Det grønne kort er bevis på, at din bil er ansvarsforsikret. Kører du med campingvogn, trailer eller camplet, så er den også dækket af bilens ansvarsforsikring. SOS International hjælper med vejhjælp på stedet, bugsering til værksted, lejebil osv. 

Du behøver ikke at have grønt kort med, hvis du kun kører i EU-landene og i Norge, Island, Schweiz og Andorra. Nummerpladen er bevis på, at bilen er lovpligtigt ansvarsforsikret, og det er bevis nok for myndighederne i disse lande.

Er du i bil til Storbritannien, så anbefaler vi, at du udover det sædvanlige røde kort, også tager det grønne kort med dig som bevis på, at du er ansvarsforsikret.

Download det grønne kort

Du kan downloade det grønne kort med dine personlige oplysninger i Mit GF under bilforsikring.

 

 

Skal du på bilferie i disse lande, så husk det originale, grønne kort – en udskrift er ikke nok. Kontakt os, hvis du skal bruge et originalt grønt kort, ring: 70 13 80 80Det kan ikke downloades i Mit GF:

  • Albanien
  • Aserbajdsjan
  • Hviderusland
  • Iran
  • Israel
  • Makedonien
  • Marokko
  • Moldavien
  • Montenegro
  • Rusland indtil Uralbjergene
  • Tunesien
  • Tyrkiet
  • Ukraine

 

Kosovo accepterer ikke det grønne kort
Vær opmærksom på, at myndighederne i Kosovo ikke accepterer det grønne kort. Det er vigtigt, at du tegner en ansvarsforsikring ved grænsen - ellers kan du risikere at blive tilbageholdt, hvis du bliver involveret i et færdselsuheld.

Overskudsdeling

Overskudsdeling

GF er ejet af medlemmerne og skal ikke tjene penge til aktionærer.

Derfor kan vi stå fast på, at forsikringer ikke skal koste mere end højst nødvendigt – det er grundideen bag vores overskudsdeling. Har vi overskud et år, får du det tilbage i form af billigere forsikringer. Vi trækker nemlig overskuddet fra i din pris for det kommende år. Denne rabat sikrer, at du ikke kommer til at betale for meget for din forsikringsløsning.

Sådan foregår overskudsdeling
Når året er omme, gør vi regnskabet op, og hvis der er overskud, bliver din andel trukket fra i prisen på dine forsikringer for næste år. På alle andre forsikringer end bil gør vi regnskabet op på selskabsniveau. For bilforsikring gælder andre vilkår.

Siden 2018 har alle medlemmer fået del i overskuddet på alle forsikringerne.  
I januar kan du logge på Mit GF og se, hvor meget du har fået i overskudsdeling og regne ud, hvor stor din rabat bliver i det kommende år. 

Vil du vide mere om overskudsdeling?

Vær opmærksom på, at hvis du er omfattet af en af vores partneraftaler, kan der gælde andre regler for dig mht. samlerabat og overskudsdeling. Kontakt os på tlf. 70 13 80 80 og hør mere.

Få nyheder fra GF Forsikring

124.000 danskere får allerede nyhedsbrev fra os.
Vil du også være med?

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

 

 

Spørgsmål og svar

Spørgsmål og svar om rejseforsikring

Herunder kan du finde svar på nogle af de spørgsmål, der typisk knytter sig til GF’s rejseforsikring. Vær opmærksom på, at spørgsmålene og svarene er vejledende. De supplerer eller erstatter ikke dine forsikringsbetingelser. 

Er du i tvivl, så er du altid velkommen til at ringe til dit GF-kontor, hvor der sidder rådgivere klar til at svare på dine spørgsmål. Find telefonnummer og adresse her.